8 mei 2015

Novb 2 (1868) Heden is het rustig gebleven.

Novb 2 (1868) Heden is het rustig gebleven. — De Huzaren patrouilleren door de stad waar echter alles gaat als gewoon. — Marktschuiten aan ’t lossen & laden. Vertier zooals gewoon. — Op ’t Stadhuis wordt de wacht door de schutterij betrokken. — De grenadiers kampeeren op de Beurs. De vlasmarkt is op de Groote Markt & de graanmarkt op de oude Koornbeurs gehouden. — Er is een afkondiging gedaan dat niet meer dan 5 personen tezamen in de straten mogen stilstaan. — Verder schijnt er hedenavond nog een schermutseling in de Zandstraat te hebben geweest. Ook zegt men dat al de in/uitgangen der Stad worden bewaakt door soldaten. —
            Volgens de avondeditie schijnt er in Schiedam ook iets te broeijen, men heeft daar een bataillon artelerie (sic) ontboden. — Zeker die polderjongens, die geen werk hebbende zich met dergelijke aardigheden bezighouden. — Heden middag heb (ik) mij gerangschikt onder de rust verlangende burgers [hoewel (ik) dat toch reeds was]. & heb geteekend om bij geval van nood mij beschikbaar te stellen tot handhaving der orde. Zoolang de militairen er blijven zal dit wel niet noodig zijn. — Er wordt ook gezegd dat de V. naar ’s Hage is getransporteerd, of dit waar is weet ik niet. — Niemand wordt bij hem toegelaten voor ’t verhoor begonnen is. —

Geen opmerkingen:

Een reactie posten